Ik film dus ik besta

 

een film over de menselijke manie om ‘alles’ te willen filmen, verteld op basis van  leven en werken van de Joods-Duitse/ Maastrichtse fotograaf Werner Mantz

In opdracht van Het Limburgs Museum voor de tentoonstelling ‘100 jaar thuisbioscoop’

 

‘IK FILM DUS IK BESTA’ is een vierluik-film waarin 4 periodes uit het leven van Werner Mantz en zijn nazaten centraal staan, met daarbij behorende films uit het privéarchief van de familie Mantz.

Heden en verleden lopen in deze film door elkaar. De oude (overleden) fotograaf Werner Mantz (nagespeeld door acteur Hans van Leipsig) filmt en fotografeert op enkele geselecteerde plekken in het heden. Datgene waarop hij zijn camera richt wordt daarna getoond, als point of viewshots, door middel van het oude archiefmateriaal dat ooit door Werner zelf werd vervaardigd. De film in zijn geheel onderzoekt het waaróm achter deze menselijk drang, om door middel van film het leven vast te willen leggen. Of het leven vast te willen houden…?

 

Korte beschrijving per periode

Periode 1  Duitsland, Keulen 1928-1937  We treffen Werner Mantz al fotograferend aan in Die Weisse Stad, in Keulen anno 2015.  We maken kennis met de jonge Werner via zijn werk waarmee hij beroemd werd, via interviews met zijn zoon Clement, en via zijn oude filmarchiefbeelden.

Periode 2 Duitsland- Maastricht, 1938- 1950  We rijden met Werner (huidige tijd) in zijn mooie auto uit 1938 mee op een vakantie uitstapje (omgeving Eiffel)  waarbij er gepicknickt wordt. Werner filmt deze picknick en de omgeving (we zien de beelden uit het familiefilmarchief), en hij geeft uitleg over zijn pathé 9 mm camera.  Dan zien we hem als industrieel fotograaf aan het werk op de Stahlwerke van Tyssen Krupps-stahl, symbool van het zich bewapenende Duitsland .  We treffen Werner  tenslotte in het Maastricht waar hij naar toe is gevlucht. Hier vermengen zich op gelijke wijze de huidige stadsbeelden met oude film- en fotobeelden.

Periode 3 Nederland, Maastricht, Cadier en Keer  1950- jaren ’80 Het verdwijnende oude leven wordt door Werner wel vastgelegd in schitterende foto’s, maar niet in zijn films: het filmarchief blijft exclusief naar binnen gekeerd, gericht op het familieleven, waarvan beelden voorbijkomen uit jaren ‘50, ‘60 en ‘70. De veranderende maatschappij blijft buiten beeld.

Periode 4 Nederland anno 2015  We zitten met Werners achterkleinzoon Mark achter zijn laptop op facebook, wanneer Werner Mantz opeens tussen de facebookberichten opduikt met een boodschap voor zijn jonge nazaat. De dialoog die dan ontstaat  wordt voortdurend afgewisseld met beelden uit het familie-archief.  In filosofische zin worden meningen uitgewisseld  tussen Werner en zijn achterkleinzoon, over de waaróm-vraag: waarom filmen mensen zichzelf en hun familie zo veelvuldig?

 

 

Wiek Lenssen FilmproduktiesParkweg 1, 5866 AD SwolgenTel: 0478-691006www.wieklenssenfilm.nlwieklenssen@home.nl

 

Moodlab MediaGeneraal Bothastraat 43, 5642 NK EindhovenTel: 06-24698716http://cargocollective.com/ tanjanabbentanjanabben@gmail.com

 

 

 

Leave a Comment